Arbetsförmedlingen använder Thereses ansikte i sin osmakliga kampanj

Arbetsförmedlingen har i sin senaste kampanj använt Thereses ansikte på en annan tjejs kropp (Natalie som är född med en fysisk cp-skada och sitter på rullstol). 
 
På bilden står det "Hade hon blivit en mäktig influencer?". 
 
Natalie har lagt upp ett facebookinlägg och där framgår det att hon inte blivit tydligt informerad om detta när hon gjorde modelljobbet. 
 
Thereses svar hittar ni längst ner i inlägget.
 
 
 
 
Uppdatering: 
 
#1 - åsa

Klart att Therese har gett sitt godkännande för att publicera detta. Arbetsförmedlingen är en statlig myndighet, de skulle inte direkt göra något olagligt när de är såpass kunniga om hur det ligger till med lagarna.....

#2 - Anonym

Sjukt. Arbetsförmedlingens tidigare reklam på samma tema har också varit över gränsen.

#3 - Nina

Eftersom att Natalie inte visste hur resultatet skulle bli så kanske Therese inte heller visste, så kasta inga stenar än

#4 - Anonym

Arbetsförmedlingen är ett jävla skämt

#5 - Anonym

CATTIS EKLUND STORY?? Skjuter fyrverkerier rakt framför hunden? Skiter i om den gillar det, hoppar den upp då så är dey kört

#6 - Anonym

Är inte syftet med denna reklam att, hade Therese Lindgren blivit en mäktig influenser med en cp-skada? Att prata om olikheter och hur de begränsar folk. Jag uppfattar inte denna som olämplig

#7 - Sandra

Jag förstår inte riktigt kritiken om texten. Handlar väl om att man ska ge alla en chans och inte döma ut folk pga sjukdom och normer?

#8 - Anonym

Tycker inte själva reklamen är olämplig men att modellerna inte får reda på vad som ska göras med bilden är skamligt

#9 - Anonym

#7 #8 Lite av det olämpliga är ju att hon faktiskt är en influenser. Och att de har reducerat hennes hudton troligtvis.

Samt att att dom Photoshoppar istället för att ta en ”in action” bild från en person som är funktionshindrad som har ett jobb som personen fått via arbetsförmedlingen.

#10 - Anonym

Är det någon Arbetsförmedlingens syfte med denna affisch?

#11 - Anonym

Är det någon som vet Arbetsförmedlingens syfte med denna affisch?

#12 - Anonym

Är det någon som vet Arbetsförmedlingens syfte med denna affisch?

#13 - Anonym

#9 Alltså förlåt men hon är ingen "influencer". Ingen visste vem hon var fram till för typ ett halvår sedan när hon började skriva inlägg om hur diskriminerad hon blir i arbetslivet i diverse fb-grupper, hörde av sig till media osvosv. Hon hade typ 2k följare för två månader sedan, nu har hon 13k. Hon är ingen influencer, hur mycket hon än önskar att hon var det.

Men det är fel att hon inte blivit underrättad hur reklamen ska framföras, absolut.

#14 - Anonym

#13 HON om någon är en riktig influenser som faktiskt har något i bagaget som hon kan inspirera och sprida kunskap om. Resten av alla ”influensers” har inget att komma med, förutom att låstas lida av ångest och diverse annat som dem själv-diagnosera dem själva med. 13k är bra, dessutom föreläser hon. Märks att du är en liten snorunge vars stora idoler är avdankade PH-deltagare, eller så är du bara avundsjuk på henne.

#15 - Anonym

#14 KAN vara, KAN bli, men ÄR inte. Hon står för jättebra saker men att kalla henne influencer funkar inte riktigt.

Härlig härskarteknik 👏🏽 jag är 27 år, om du nu måste veta. Att du använder avundsjuk-kortet visar ju dock att du kanske inte är så gammal.

#16 - Anonym

#15 Vad baserar du att hon inte är en influenser? Och vad är en influenser för dig?

#17 - Anonym

Influenser eller ej, hon klassas verkligen inte som en mäktig influenser i dagens läge. Reklamen talar väl till flera personer om man faktiskt känner till personen som är på bilden, är det så svårt att förstå? Tro det eller ej men man vill att reklamer ska nå ut till så många människor som möjligt :O

#18 - Anonym

” /mvh influencer sen jag var 14” åh men herregud så pinsamt

#19 - Anonym

Vad är det som är otydligt med reklamen? Det är väl toppen att arbetsförmedlingen belyser att det är svårt för funktionsnedsatta att nå maktpositioner och komma långt inom olika "yrken" (om nu influencer kan räknas som yrke). Hela sloganen är ju "ge fler en ärlig chans", vilket antyder att vissa inte får chansen pga nedsättningar i dagsläget och att detta inte är bra.

#20 - Lina

#9
De valde antagligen att ta Therese ansikte eftersom hon är en större influenser som fler känner till och klart de ändrar hudton på kroppen så det passar Therese ansikte? - Förstår verkligen inte varför det skulle vara olämpligt. Reklamen har ju ett bra budskap och de gjorde reklamen med bra intentioner så tycker folk bara borde sluta söka fel i allt.

#21 - Anonym

Fel hela vägen...
Från byrå till godkännande kund AF.
Hur fan tänkte AD? Hur fan tänkte Copy?
Tänkte de?
Fel fel fel...

#22 - Anonym

Fel hela vägen...
Från byrå till godkännande kund AF.
Hur fan tänkte AD? Hur fan tänkte Copy?
Tänkte de?
Fel fel fel...

#23 - Viktor Youtube

Kan väl tycka att den ändå framhäver ett viss budskap! Men sen tycker jag att de båda personerna som deltar i modellandet ska få se bild/bilderna i förväg!

#24 - Jessica

Arbetsförmedlingen må vara boven, men nog fan kan Therese läsa igenom kontrakt lite mer noga. Har tappat all min respekt för den människa jag ansåg vara min favorityoutuber :(

#25 - Anonym

#24 Tönt

#26 - Sanne

Usch för arbetsförmedlingen!

#27 - Anonym

Amir skriiiiker ju efter uppmärksamhet skriver på sin story ”dma mig inte, tagga mig inte blanka” men lägger fortfarande upp story efter story... hahaa herregud hur tragisk får man vara??

#28 - anonym

#27 vadå uppmärksamhet? han kanske inte vill ha en massa onödiga dms från små fans och lägga upp story får han göra hur mkt han vill... det är hans instagram.

#29 - Anonym

#25 Ta & sug på din napp några minuter extra innan du kommenterar på internet 🥰

#30 - Anonym

#29 man förstår ju verkligen majoriteten på åldern här inne när man läser en kommentar som din. Ni alla är 12 år och denna bloggen är ett dagis för er

#31 - Anonym

#30 Säger 10 åringen själv 🤣

#32 - Anonym

#31 mm vi säger väl de med tanke på din intelligent i kommentarerna

#33 - Malin

Visst, jag tycker själv att texten är ganska osmaklig, men det känns lite som splay-dramat som pågick för några år sedan. Ni vet när medlemmar klagade och smutskastade företaget offentligt, så pass att en stor del av ungdomssverige spred hatstormen. Har man skrivit på en kontrakt tycker jag att det är fel att smutskasta företaget. Visst, om någon frågar kan man svara "jag visste inte att uttalandet skulle användas då jag var dålig på att läsa igenom kontraktet", och det skulle vara tillräckligt. Alla gör misstag, och i framtiden kommer de säkert ha lärt sig att läsa igenom kontrakten ordentligt, hoppas jag. Sen vet jag inte vad som faktiskt stod i kontraktet, men det måste ha stått vad budskapet skulle vara iallafall.

#34 - Michelle

Osmaklig kampanj. De kunde gjort detta snyggare, exempelvis valt att ha med både Therese och Natalie och formulerat om frågan till "Har båda samma möjligheter? – Stå emot diskriminering." Eller liknande. Att byta kroppsdelar och liknande med ett så viktigt budskap känns ... bara osmakligt.

#35 - Anonym

Jag kan väl seriöst inte vara den enda som stör sig på att bloggare skrivit "sitter på rullstol"?!? Korrekt grammatik finns tydligen inte 😳

#36 - tinyurl.com

Good article! We are linking to this great post on our website.
Keep up the good writing.

Tipsa oss

Välkommen till Sveriges största skvallerblogg med över 100 tusen unika besökare varje vecka. Här kommer du att få en uppdatering och skvaller om Sveriges största YouTubers. Har du tips på skvaller får du gärna tipsa mig anonymt eller med din bloggadress här under eller maila mig på: SvenskaYoutubers@outlook.com